۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

عدم اعتقاد به خدا در اسکاندیناوی

روزهای اولی که وارد نروژ شده بودم چند باری از طریق کلیسای محلی برای شرکت در مراسم مذهبی دعوت شدیم که با اظهار قطعی مبنی بر عدم علاقه من و خانواده ام به امور دینی این دعوتها به کل قطع شد. این احترام به سلیقه دینی موجب تعجب من شد، مخصوصا اینکه تازگیها از کشوری به اینجا آمده بودم که اگر در زمینه دین، ساز مخالف می زدی چوب در آستینت کاشته می شد.

زمان نسبتا زیادی لازم بود تا من کم کم با ابعاد تازه تری از نگرش دینداری اهالی اسکاندیناوی آشنا شوم. بی خدایی!

تا آن روز تصور من این بود که بی خدایان را باید در کشورهای کمونیستی جستجو کرد. اما در کمال تعجب آن را در همسایگی کلیسای پروتستان یافتم. اما بین این بی خدایان تا آن بی خدایان و حتی خداداران تفاوت عمده ای وجود داشت که در کشور ما تعصب و غرور نامیده می شود. این بی خدایان اصراری ندارند تا شما را به زور (مطابق عرف کشور عزیز من) به گروه خود هدایت کنند. اصرار که سهل است حتی اگر ابراز علاقه هم کنید به زور در این باره با شما حرف می زنند. من در بین دوستان و اطرافیان خیلی خوب اطراف خودم خیلی زود بی خدایان زیادی یافتم. همه در یک چیز مشترک بودند. آگاهی، دانش، اخلاق و احترام فراوان به همه چیز و همه کس.

بارها سعی کردم تا از زبانشان بیرون بکشم نگاهشان را به دنیا و آفرینش. تلاشهایم اما همیشه به دادن آدرس چند وبسایت آنهم با اکراه منجر می شد. اما صحبت کردن مداوم با آنها خیلی از دگم اندیشیهای من را از بین برد. البته قبلا هم آنچنان مسلمانی نبودم اما امروز احساس می کنم باید دوباره به اعتقاداتم فکر کنم مخصوصا در زمینه شیعه گری.

بعد از بازگشتم به ایران البته این فکر روشن شده (و یا شاید هم تاریک شده) دیگر خیلی چیزها را نمی پذیرفت. به همین خاطر در بسیاری از موارد موجبات بحثهای خانوادگی فراوانی شده است این اندیشه های جدید. واقعا حق با چه کسی است؟ این سوالی است که بارها از خود می پرسم. مخصوصا بعد از دیدن وقایع فجیع و تکان دهنده یکی دو سال اخیر به نام دین و پاسداری از آن. در برزخ عجیبی گرفتار شده ام.

اما جالب است بدانید که در کشورهای اسکاندیناوی بی خدایان هم برای خود تشکیلاتی دارند. آنها در هر صورت ازدواج میکنند، بچه به دنیا می آورند، می میرند و سال نو را جشن میگیرند. پس جایی باید باشد برای انجام این کارها. قرنها کلیساها تنها جایی بوده که مردم این کارهای الهی خود را آنجا انجام می دادند. اما هیومنستیک ها یا همان بی خدایان امروزه برای خود تشکیلات جدیدی ساخته اند تا امورشان مختل نشود.

خوب در پایان شاید جالبترین چیزی که در چنین کشوری می توان پیدا کرد الزام وجود مسجدی در داخل فرودگاه بین المللی باشد. دیدن این مسجد کوچک و بسیار تمیز و زیبا (باز هم برعکس مساجد کشور عزیزمان ایران) من را به شدت تحت تاثیر حس احترام این ملت به همه ادیان و عقاید قرار داد. چیزی که ما با انواع و اقسام آیات و احادیث از آن متبری هستیم. یادم نمی رود که در سربازی همه را از هر دین و  اعتقادی مجبور می کردند در کلاسهای عقیدتی شرکت کنند و آنجا معلم عزیز اسلام شناسی که اتفاقا یک روحانی بودند، چنان دماری از عمر و ابوبکر در آورد که دوست سنی ما به گریه افتاد و درباره نجس بودن زرتشتیها چنان سخن رانی فصیحی کرد که همه ما برای دفاع از هم دوره زرتشتی خود به تکاپو افتادیم تا آن روحانی را مجبور به پوزش خواهی نماییم. امری که با یک لبخند و یک شوخی کمر به پایین حاج آقا ماست مالی شد.

واقعا حق با چه کسی است؟


۹ نظر:

  1. سلام من همین امروز 15 ژانویه با وبلاگ شما از طریق گوگل اشنا شدم و تمام پست ها و مطالب وبلاگتان را خواندم متاسفانه خیلی کم اپ میکنید و اگر امکانش هست ان ویدئویی را که در پست {سفر يک روزه به سوئد
    }قرار داده اید را در جایی یا در همینجا برای دانلود اپ کنید چون من در تهران هستم و ویدئو اصلا نمایش داده نمیشود.لطفا به درخواستم رسیدگی کنید.
    ممنون

    پاسخحذف
  2. فکر کنم که داری برنامه میریزی که دوباره برگردی نروژ و اینبار با پناهندگی سیاسی!!!
    بیدینی هم خوب کیسی هست!!!
    ناقلا

    پاسخحذف
  3. ناشناس عزیز

    من در چه فکری هستم و تو به چه چیزی می اندیشی!!! کمی عمیقتر و دوباره مطلب را بخوان

    پاسخحذف
  4. سلام شب بخیر آقاشهرام مطالب و در دل هات رو خوندم ازت میخوام وب لاگت رو اپ کنی چون خیلی خوب صحبت می کنی. در مورد احساسات و تفکراتت همه ما گاه و بیگاه دارای احساسی شبیه همین میشیم. اگه خوب تمرکز کنی می بینی که تا شک نباشه یقینی رخ نمیده و درست نیست که هر چیز رو که به ما یاد داده اند چشم و گوش بسته قبول کنیم باید با عقلمون تجزیه و تحلیل کنیم اگه درست بود بپذیریم و اونو تبدیل به باور کنیم و وارد قلبمون کنیم کسانی که فکر می کنند با نوشته شدن مسلمان در شناسنامه واقعا مسلمان هستند که خیال باطلیه بذار تو خواب بمونن اما واقعا سعی کن به دنبال حقیقت باشی به کسیم کار نداشته باش چه بسا روزی اونایی که فکر میکنن خدا تاییدشون میکنه یک دفعه مفهمن در چه گمراهی هستن و اون روز دیگه خیلی دیره برات ارزوی موفقیت دارم.موفق و شاد و سعادتمند باشی

    پاسخحذف
  5. سلام ممنون از اطلاعات خوبی که داده اید و تشکر از بیان ساده و راوانی که دارید به اپ کردن را هم منظور دارید چون خیلی قشنگ قادر هستی که بیان کنی و مارو یک جورایی شیفته نوشته هات کردی.
    در ضمن نسل امروز ما عجیب سردرگم شده چون بسیاری از حقایق ازش مخفی نگه داشته شده یا اطلاعات در حدی به ما رسیده که بیشتر تلقینی بوده تا درک واقعی از حقایق به همین خاطر هست که دچار چنین احساساتی می شیم بهتره تمرکز و توجه ما اول روی چیزی که می شنویم باشه بعد به این که این که شنیده ایم درست یا نادرسته اگر با تحقیق و تحلیل و بررسی اونو درست یافتی وارد قلبت کن و قبولش کن در غیر این صورت راحت باورهای ما می شکنه وقتی بدون تحلیل باوری برامون ساخته شده باشه ارزویم سلامتی و سعادت روز افزون شما و همه عزیزان هست موفق و پایدار باشید.

    پاسخحذف
  6. سلام.چرا ویدئوی {سفر يک روزه به سوئد} را برای دانلود قرار نمیدهید؟

    پاسخحذف
  7. سلام
    مطلب بسیار جالب و نکته داری بود در باب وضعیت دین مداری دنیای غرب و رفتارهای مرتبط. این موضوع همیشه یکی از علاقمندی های من هم در صحبت با همکاران و دانشجویان آلمانی و سایر کشورهای غربی بوده که در برخی پست ها دربارش نوشته بودم.

    پاسخحذف
  8. دوست عزیز ناشناسم. آن ویدئو را نمی دانم چرا شما نمی توانید ببینید. سر جایش است.

    پاسخحذف
  9. متوجه شدم که ویدئوی مورد نظر چون در یوتیوب ملحد بارگذاری شده است توسط برادران عزیز مورد عنایت دریافت نشان فیل تر قرار گرفته است. با فیل تر شکن وارد شوید

    پاسخحذف