۱۳۸۹ خرداد ۲۲, شنبه

زندگی دانشجویی در نروژ

هر بار که وبلاگ را بررسی می‌کنم با انبوهی از درخواستهای دانشجویان عزیز که لابد طبق فرمایشات آقایان در فرآیند چرخش مغزها آرزوی تحصیل و زندگی در فرنگ را دارند روبرو می‌شوم. اول اینکه آدرس ایمیل من عبارت است از:sabzaby @ gmail.com


دوم اینکه تقریبا اطلاعات خوبی در وبلاگ وجود دارد که می‌توانید با کمی صرف وقت به دست آورید. سوم اینکه من این روزها به شدت گرفتارم و اصلا از نظر روحی قادر به نوشتن مطلب و ارسال اطلاعات بیشتر نیستم. چهارم اینکه اگر با این حساب فکر کردید حتما حتما حتما با من تماس بگیرید لطفا سوالاتتان را برایم با ایمیل بنویسید تا من در فرصت مناسب پاسخ دهم. اگر شماره تلفنی از خودتان را نیز درج کنید می توانم به شما تلفن بزنم.


اما زندگی دانشجویی در نروژ بسیار لذت‌بخش است اگر بچه ننه نباشید. اولا اینکه اگر می‌خواهید برای دوره‌های لیسانس اقدام کنید باید از طریق وبسایت http://www.samordnaopptak.no/info اقدام نمایند. برای فوق لیسانس معمولا دانشگاه‌ها خودشان دانشجو می‌پذیرند. برای دکتری در وبسایت هر دانشگاه‌هی بخشی وجود دارد که لیست فرصتهای شغلی را درج کرده است. در آنجا دنبال جای خالی بگردید.


درس خواندن در نروژ از ایران کمی سخت‌تر و کمی ساده‌تر است. سخت‌تر است چون حجم کارها بیشتر است و راحت‌تر چون اعصابتان آرام است. هزینه‌ها زیاد است و خرجها سرسام آور. پس در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. هر دانشجویی می‌تواند ۲۰ ساعت در هفته کار کند که با حقوقش می‌شود دو هفته زندگی کرد. تاکسی خیلی گران و اتوبوس نسبتا گران است. پس قبل از هر کاری یک دوچرخه بخرید. البته به فکر زمستان هم باشید!!!


مردم مهربان هستند اگر مثل کنه به آنها نچسبید. نروژ ایران نیست و این یعنی خانمها دارای احترام خیلی زیادی هستند. به خانمی که لباس کمتری پوشیده زل نزنید. در دست دادن پیش‌قدم نشوید و محترمانه صحبت کنید. دنبال هیچ خانمی حتی بدون قصد قدم هم نزنید.  اگر کودک ناز و موبوری دیدید مثل ایران نپرید نازش کنید و بهش آب‌نبات تعارف کنید. در آن صورت به جرم آزار کودک می توانید زندان‌های نروژ را هم از نزدیک ببینید. برای نزدیک شدن بیش از یک متر به هرکسی حتما از او اجازه بگیرید حتی در یک اتوبوس عمومی.


هنگام رد شدن از درب اصلا مهم نیست که چه کسی اول رد شود بلکه مهم است پس از رد شدن درب را برای نفر بعدی باز نگه دارید. اگر خواستید رانندگی کنید بدانید که حق در هر شرایطی با عابر پیاده است. هنگام رد شدن از خط عابر پیاده حتما حتما حتما باید منتظر عابران پیاده شوید حتی اگر ده دقیقه طول بکشد.


از ایران با خودتان چند برگی کاغذ چند تایی خودکار مداد مدادپاک‌کن و دفتر به همراه ببرید. کیف هم فراموش نشود. اگر اهل چای دم کردن هستید کتری و قوری کوچکی از ایران تدارک ببینید و یک مشت چای خشک و قند البته. قند در آنجا فقط به صورت شکر فشرده مکعبی است. سبزی خشک و کمی ادویه هم همراه خود ببرید. برای تماس با ایران به یکی از فروشگاه های شرقی مراجعه کنید و تقاضای کارت تلفن کنید. گوشی تلفن همراه خودتان را با خود ببرید. بهترین سرویس دهنده موبایل www.telenor.no  است اما قیمتها خیلی فرق دارد. قبل از  رفتن حتما قیمتها را مقایسه کنید.


برای خرید بلیط قطار به وبسایت www.nsb.no و برای خرید بلیط هواپیمای داخلی به وبسایتهای www.norwegian.no و www.sas.no مراجعه کنید.


در هر دانشگاهی انجمن دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که بهتر است خیلی زود با آنها آشنا شوید. اکثر کتابهای لازم در کتابخانه دانشگاه وجود دارد اما باید قبل از شروع ترم بجنبید تا بتوانید کتابها را امانت بگیرید. کتاب در نروژ بسیار بسیار زیاد گران است مخصوصا برای ما که کپی کتاب را مفت می‌خریم در ایران.


معمولا نحوه درس خواندن در نروژ متفاوت است. هر درسی را دو هفته میخوانید و هفته سوم امتحان می دهید و بعد می‌روید سراغ درس بعدی. اگر نمره خوب نشد می‌توانید یک بار تقاضای  تجدید امتحان را بدهید. نمره بهتر در کارنامه درج خواهد شد. به علت روش خاص تدریس اصلا مثل ایران زمان لازم برای گرم شدن در ابتدای ترم را ندارید. مسابقه اصلی از روز اول آغاز می‌شود.


نروژ کشور زیباییها و طبیعت است. از تورهای دانشجویی به طبیعت استفاده کنید. خودتان هم به فکر برنامه های فوق‌العاده برای خودتان باشید. معمولا با نشان دادن کارت دانشجویی می‌توانید از تخفیف‌های خوبی در همه جا برخوردار شوید. اسکی و برف بازی را هم فراموش نکنید.


یادتان باشد نروژ سرزمین دیجیتال و کامپیوتر و نگهداری داده است. هر کار خلافی در سیستم ضبط و در همه امور زندگیتان اثر خواهد داشت. خیلی وقتها به نظر می‌آید که کنترلی در کار نیست اما در واقع کنترل نامحسوسی وجود دارد که در وقت لازم پوست شما را دباغی خواهد کرد.


نروژ البته سرزمین آرامش و آسایش است. بنابراین در انجام شدن کارهایتان عجله نداشته باشید. نروژیها اصلا از عجله خوششان نمی‌آید. کارتان انجام خواهد شد اما به زمان خودش.


در فروشگاه‌ها و بانک‌ها اگر کسی جلوب کانتر مشغول دریافت سرویس است شما به هیچ وجه حق ندارید مزاحم او و کانتردار شوید حتی اگر بخواهید یک سوال کوچولو بپرسید. باید صبر کنید تا نوبتتان شود. در نروژ معمولا کسی به کسی انعام نمی دهد و کارگران رستورانها این حرکت را دوست ندارند. اکثر خدمات هم توسط خود شما انجام می‌شود.


نروژ کشور خوبی است اما مثل هر چیز دیگری در این دنیا معایبی هم دارد. اما شما سعی کنید از اقامت کوتاهتان در نروژ لذت ببرید.


پیروز باشید

۸ نظر:

  1. خیلی محزون نوشته بودی، غریبانه، دلم گرفت،

    نمی دونم کجایی و چیکار می کنی، فقط امیدوارم...


    نمی دونم چی آرزو کنم، فقط این نیز بگذرد

    پاسخحذف
  2. سلام قشنگ نوشتی نوشتنت خیلی غم توشه
    منم الان 2 ساله دارم میخونم تا لیسانسم رو بگیرم 2سال دیگه هم دارم تا تمومش کنم
    عاشق نروژم و دوست دارم فوق را بیام اونجا از اینکه با این ادبیات قشنگت واسمون مینویسی ممنون اگه هم از خاطراتت بیشتر بنویسی ممنون تر میشم
    احسان

    پاسخحذف
  3. bar khalafe doostet ke gofte mahzoon neveshti, be nazare man, besyar mehrabanane, az sare lotf vasadeghane neveshti.
    omidvaram hale roohit bishtar beshe, kheili vaght bood ke be webloget sar mizanam vali kamtar minevisi. roo doostie ba Aliyar az tarighe in weblog jooyaye ahvalatetan hastam.
    movafagh bashi va albate hamishe sarboland......

    پاسخحذف
  4. سلام
    ببین این دفعه که وبلاگت رو نگاه کردی لطفا به جای توجه به اون درخواست ها این فونتش رو عوض کن که باعث سر درد میشه لطفا! خیلی ممنون

    پاسخحذف
  5. سلام خدمت شما دوست عزیز
    من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم، من تصمیم دارم که برای زندگی به نروژ بیام و همچنین ادامه تحصیل
    اطلاعات خیلی خوبی از وبلاگ شما به دست آوردم (البته فقط قسمت هایی از وبلاگ شما رو تونستم در این چند ساعت بررسی کنم)
    البته این رو هم اضافه کنم، که خیلی دلم گرفت، شاید علتش رو خود شما بهتر بدونی
    علت دلگیری من به خاطر مشکلاتی بود که برای شما به وجود آمده، نمی دونم تا الان که دارم این کامنت رو برای شما میذارم، این مشکلات رو با موفقیت پشت سر گذاشتی یا خیر، ولی امیدوارم که از سد این مشکلات به سلامت گذشته باشی
    با خوندن مطالب وبلاگ، هم امیدوار شدم و هم نا امید
    امیدوارم به خاطر تعریف های شما از این سرزمین سرد شمالی
    و نا امید به خاطر مشکلات شما و آیا در آینده من هم با چنین مشکلاتی باید دست و پنجه نرم کنم یا خیر
    چون مثل شما آدم مقاومی نیستم خیلی میترسم، خیلی
    اگر مشکلاتت حل شده بی خبرمون نذار
    چون خوشحال میشم
    آرزوی موفقیت برای شما و خانواده محترمت دارم
    بدرود

    پاسخحذف
  6. mishe lotfan Emailetoon ro dobare type konid !?

    پاسخحذف
  7. خیلی کامل و آموزنده بود همیشه موفق و سر بلند باشید

    پاسخحذف