۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

نروژیها دوباره قرمز را برگزیدند


"چهار سال جدید" اولین کلام هیجان انگیز ینس استولتنبرگ (Jens Stoltenberg) رئیس حزب کارگر نروژ و نخست وزیر فعلی این کشور پس از اعلام نتیجه انتخابات بود. حزب کارگر بار دیگر با کسب بیشترین تعداد کرسی مجلس این کشور همراه با سایر احزاب چپ نروژ اکثریت قرمز (رنگ چپ ها در نروژ) را به دست آوردند. به این ترتیب نروژیها به سیاستهای سوسیالیسیتی و دموکراتیک احزاب سرخ این کشور که یکی از بهترین عملکردها را در اروپا در زمان بحران اقتصادی از خود نشان داده بودند بله گفتند تا چهار سال دیگر سرخها سکان کشور ثروتمند شمالی را در دست گیرند.


من به عنوان یک ایرانی با حسرت به تبلیغات، کًرکًٌری خواندنهای قبل از رای گیری و اعلام نتایج نگاه میکردم و برای خودم و جوانان امیدوار کشورم آه می کشیدم. یکشنبه این هفته قرار است شام میهمان یک دوست نروژی باشم که اهل بحث سیاسی است. تعداد زیادی سوال درباره سیستم سیاسی نروژ دارم که به محض اطلاع به شما خبر رسانی خواهم کرد. همین قدر بدانید که در این کشور مردم به جای رای دادن به افراد به احزاب رای می دهند و احزاب با توجه به تعداد کرسیهای کسب کرده افراد را راهی مجلس می کنند. مجلس در اولین نشستهای خود رئیس دولت را انتخاب خواهد کرد که طبیعتاً رئیس حزب برنده انتخابات خواهد بود. نخست وزیر انتخاب شده وزرا را انتخاب و به محلس معرفی میکند. با توحه به سیستم گفته شده همکاری خیلی خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد. نمایندگان احزاب اقلیت هم بی کار نیستند و دائم دولت را آنالیز و عیب گیری می کنند و در حقیقت چشم و گوش مردم برای نظارت بر دولت خواهند بود. نکته مهم این است که صاحب اختیار واقعی (واقعی واقعاً) مردم هستند و همه برای ادامه بقای سیاسی باید برای مردم و نه هیچ کس دیگر خوش رقصی نمایند.(برای ما ایرانیها عین خواب و خیال می مونه. مگه نه!)

۲ نظر:

  1. سلام دوست عزیز خیلی خوشحالم وبلاگتو پیدا کردم من یک سوال داشتم ممنون میشم جواب بدی و اون اینه که نروژ چطور اقامت دائم میده؟ خیلی سرچ کردم تو نت چیزی پیدا نکردم . من اگر بشه برای تحصیل بیام نروژ ایا در گرفتن اقامت دائم تاثیری داره؟ مثلا بعد دو سه سال دکترا میتونم اقامت دائم بگیرم؟و شرایطش چیه؟ ممنون میشم جواب بدی خیلی متشکر
    ساناز ss6457@yahoo.com

    پاسخحذف
  2. سلام اقا شهرام
    گزارش مختصری از نروژ دادی . لطفا اگر میتوانی با من تماس بگیر . من دوست دارم که با شما صحبت کنم.
    سئوال های زیادی از شما در مورد ویلاگ و غیره دارم. خواهش می کنم با من تماس بگیر. من درتهران زندگی می کنم اگر در تهران هستی شماره خود را به شما می دهم . 61152608 ممنون محسن

    پاسخحذف