۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۵, جمعه

شرایط زندگی روزمره در نروژ

زندگی کردن در نروژ مانند هر کشور دیگری ویژگیهای خاص خود را دارد که قصد دارم در طی چند نوشته برایتان تشریج کنم. البته ناگفته پیداست که تمامی مطالب محصول تجربه های شخصی من در این کشور شمالی است . این نوشته ها از آنجا که از قلم یک دانشجوی ساکن نروژ به تحریر درآمده شاید بیشتر به درد دانشجویان آینده بخورد و برای کسانی که به قصد تفریح راهی سرزمینهای شمالی اروپا می شوند، کاربرد نداشته باشد.

قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که سیستم آموزش زبان در نروژ بسیار کارآمد است، به گونه ای که تقزیباً همه مردم در حد نیازمندیهای شما قادر به انجام یک مکالمه ساده انگلیسی هستند. اگر خواستید سوالی از یک پسر بچه 14 یا 15 ساله بپرسید همچین با اعتماد به نفس دانش انگلیسی خود را بیرون نریزید چون حتماً اون کوچولوی مو بور از شما بهتر انگلیسی صحبت میکند. اما اگر به عنوان دانشجو قصد اقامت در نروژ را دارید، اکیداً توصیه میکنم قبل از آمدن چهار تا کلمه نروژی یاد بگیرید. وقتی با یک نروژی نیم ساعت انگلیسی حرف زدید، در پایان که بگویید "توسن تاک"، یعنی خیلی ممنون و یا "ها دٍ"، یعنی خداحافظ نیشش تا بناگوش باز میشه و کلاً همه چیز عوض میشه. من قبل از آمدن در کلاسهای مقدماتی زبان شرکت کرده بودم و این موضوع خیلی به من کمک کرد.

خرید در اینجا هم شرایط خاص خودش را دارد. اول از همه چیزی به نام قیمت ثابت اصلاً و ابداً معنی ندارد. هیچ وقت و هیچ وقت و ابداً و اصلاً و اگر جرأت دارید وقتی حراجی در کار نیست خرید کنید. همه عواقب این کار به عهده شخص خودتان است و مخصوصاً سوختگی وجشتناک در بعضی مواضع خاص و در آینده نزدیک وقتی که شعاع دلپذیر حراج تشعشع گرم خود را بر روی همان فروشگاهی که شما خدای نکرده در فصل معمولی از آنجا خرید کرده اید، پخش نماید. در نروژ قیمتها نسبت به ایران سرسام آور زیاد است. البته اگر در ایران اهل خرج و برج و از این جور حرفها بودید اصلاً عین خیالتان نباشد. لباس و لوازم منزل را می توان معطل حراج کرد اما با غذا چه کار باید کرد.

در نروژ مغازه حسن آقا و سوپر سر کوچه و از این حرفها خبری نیست. البته نه این که اصلاً نباشد اما مردم احتیاجات روزانه خود را غالباً از سوپرمارکتهای زنجیره ای تهیه می کنند. پس خوب است که از الان با اسامی REMA 1000، RIMI، ICA، KIWI، Coop و Meny آشنا شوید. امکان دارد در شهری که شما زندگی و تحصیل میکنید همه این فروشگاه ها وجود نداشته باشد. در وب سایت همه این فروشگاه های زنجیره ای قسمتی وجود دارد که آدرس فروشگاه ها را از آنجا می توانید دریافت کنید. اما باز هم صبر کنید!!! قیمتها در نروژ ثابت نیست. یادتان هست قبلاً این را گفته بودم. برای مثال شما میتوانید یک بسته پنیر با مارک مشابه، تاریخ مصرف مشابه و مزه مشابه را از این فروشگاه ها با قیمتهای غیر متشابه خرید نمایید. فروشگاه محبوب من REMA 1000 است. تقریباً ارزانترین ها در آنجا بافت می شود. این فروشگاه محصولاتی با مارک landlord عرضه میکند که کیفیت مناسب و قابل قبولی داشته و بسیار ارزان هستند. البته در Coop هم محصولاتی با مارک Xtray (اسم این یکی را زیاد مطمئن نیستم)و در فروشگاه های RIMI و ICA محصولاتی با مارک euro shopper به همین منوال عرضه می گردد. شما می توانید از کف ریش تراشی تا برنج را با این مارکها پیدا کنید. قیمتها بین 10 درصد تا 50 درصد کمتر هستند. برخی از محصولات کیفیت خوبی ندارند، بنابراین توصیه میکنم زیاد هم ذوق زده نشوید و پول خود را حرام نفرمایید.

موضوع وحشتناک دیگر این که همه اطلاعات روی بسته بندیها به زبان شیرین نروژی بوده و بنابراین زیاد برای خواندن آنها خود را به زحمت نیاندازید. توصیه میکنم با استفاده از مترجم گوگل لعات حساسی مانند گوشت خوک و مرغ و بوقلمون و غیره را حتماً به زبان نروژی پیدا کرده و یادداشت فرمایید تا بعداً مثل یکی از دوستان نماز خوان آفریقایی ما دستگیرتان نشود که سه ماه تمام گوشت چرخ کرده خوک را به جای گوشت چرخ کرده مرغ نوش جان فرموده اید و برای همه از مزه و طعم دلپذیر مرغهای نروژی هم تعریف کرده اید. اما قیمتهای بعضی اقلام برای اینکه قدری حساب و کتاب هم دستتان باشد. همه این اقلام از REMA 1000 قابل تهیه است.

  • 5 کیلو برنج 45 کرون نروژ

  • یک پاکت یک لیتری شیر 13 کرون نروژ

  • یک بسته 12 تایی تخم مرغ 32 کرون نروژ

  • نان به اسم kneipbrød (ارزانترین نان موجود) 5 کرون نروژ

  • سایر نانها به طور متوسط 20 کرون نروژ

  • ماست کوچک 14 کرون نروژ

  • مربا در ظروف پلاستیکی یک کیلویی از 14 کرون نروژ تا 28 کرون نروژ

  • پنیر خامه ای فیلادلفیا 20 کرون نروژ

  • گوشت چرخ کرده گوساله، بسته 400 گرمی 24 کرون نروژ

  • گوشت چرخ کرده مرغ، بسته 400 گرمی 20 کرون نروژ

  • گوشت گوسفند به طور متوسط برای هر کیلوگرم 110 کرون نروژ

  • گوشت گوساله به طور متوسط برای هر کیلوگرم 150 کرون نروژ

  • فیله مرغ به طور متوسط برای هر کیلوگرم 100 کرون نروژ

  • آب میوه به طور متوسط برای هر لیتر 12 کرون نروژ

  • نوشابه کوکاکولا یک بطری یک و نیم لیتری بین 11 کرون نروژ تا 20 کرون نروژ. بسته به حراج و بسته بندی دارد.

  • میوه اعم از سیب، پرتغال، انگور و گلابی به طور متوسط کیلویی 20 کرون نروژ و بالاتر. در حراجها تا کیلویی 5 کرون هم خربداری شده است!!!!

  • چای یک بسته 250 گرمی 30 کرون نروژ

  • کاهو در اینجا به شکل کلم پیچ و کلم پیچ به شکل کاهو است!! لطفاً اشتباه نکنید. در هر صورت کاهو هر دانه بین 15 تا 30 کرون نروژ بسته به فصل

  • هویج از کیلویی 10 کرون نروژ تا 30 کرون نروژ

  • روعن مایع مخصوص غذا، یک و نیم لیتر؛ 25 کرون نروژ

  • شکر بسته یک کیلویی، 13 کرون نروژ

خوب به طور متوسط خودتان را برای جدود 1500 کرون نروژ در هر ماه برای هر نفر آماده کنید. البته این موضوع خیلی به شخصیت شکم آدمها هم ربط داره. یک دوست ایرانی دارم که با ماهی 500 کرون نروژ روزگار سر میکنه و هنوز هم دچار سوء تغذیه نشده است. در موقع خرید نوشابه و هر چیز دیگری که قوطی و یا بطری دارد به علامت Pant روی آن توجه کنید. این علامت یعنی اینکه اگر قوطی را مثل بچه آدم بشورید و پس بیارید بین یک تا دو و نیم کرون به شما برگردانده می شود. در همه فروشگاه ها دستگاه Pant در ورودی مغازه نصب شده است. اگر دفعه اولتان هست از متصدی فروشگاه کمک بگیرید. شما میتوانید پول Pant را به صلیب سرخ هم اهداء نمایید.

خوب حالا که شکمتان سیر شده حتماً یاد وطن کرده اید و مثلاً دلتان لک زده برای آبلیموی اعلای یک و یک و یا حلوا ارده برای صبحانه. اصلاً احتیاجی نیست که خوتان را برای مامانتون در ایران لوس کنید تا اون بیچاره از سرزمین مادری برای شازده خودش هوسونه بفرسته. تقریباً در همه شهرها، فروشگاه های شرقی با اسامی متفاوتی یافت می شود. کافی است از اولین نفر دم دستتان سراغ یک فروشگاه عربی و یا پاکستانی را بگیرید. اون جا از شیر مرغ تا جون آدمیزاد برای همه غریبان دور از وطن از مصر گرفته تا چین پیدا می شود. خوب البته باید یک کمی در پول خرج کردن جنتلمن باشید و دائماً قیمت یک شیشه آبلیمو را با ایران مقایسه نکنید.

نروژ یعنی سرزمینی که می شود همه کار با اینترنت کرد. پس قبل از هر کاری خوب از خجالت گوگل عزیز در بیایید. در ضمن نروژ سرزمین آگهی های تبلیعاتی هم هست. خوب تبلیغات فروشگاه های مختلف را رصد کنید تا یک وقت خدای نکرده چیزی از دستتان در نرود که غفلت موجب پشیمانی است. می توانید با مراجعه به وب سایت فروشگاه های نامبرده بخواهید که مجلات تبلیغی خود را برای شما ایمیل نمایند. در آن صورت اطلاعات را سریعتر و بهتر دریافت خواهید کرد.

اما در مورد آب خوردن اصلاض نگران نباشید. تا جایی که من می دانم آب لوله کشی همه شهرهای نروژ قابل نوشیدن است. عموماً عالی و خنک ، فقط لیوانتان را پر کنید و نوش جان فرمایید. سراسر نروژ پوشیده از کوه است و بنابراین همه جا آب خالص و پاک جاری از کوهستان در دسترس می باشد.

زباله اما در اینجا داستانی دارد. تفکیک زباله بخش زیبایی از زندگی روزانه نروژیها است. زباله ها عموماً به چهار دسته مواد غذایی که باید در نایلونهای ویژه قابل تحزیه ریخته شود، کاغذ، شیشه و فلز و در نهایت سایر زباله ها که سوزانده شده و از آن برق به دست می آورند. زباله های الکتریکی و شیمیایی خطرناک مثل باطری را باید در فروشگاه ها تحویل دهید. قبل از دور ریختن زباله خوب است از یک دوست و یا مسئول ساختمانتان قوانین مربوط به آن را سوال فرمایید.

۷۰ نظر:

  1. مطلب جالبی بود.شنیدم که در اونجا پول نفت برای نسل بعدی ذخیره میکنند. آفرین به این مردم فرهیخته و متمدن.

    پاسخحذف
  2. خسته نباشید بابت این همه لینک های به درد بخور . ماهم استفاده کردیم.
    اون دوستتون که سه ماه به جای مرغ گوشت خوک میخورده هم جالب بود. ازین سوتی ها معمولا در بدو ورود به کشور غریبه پیش میاد.

    پاسخحذف
  3. من اصلا در خرید به قیمت ها نگاه نمی کنم. وقت هم ندارم از این فروشگاه به آن فروشگاه بروم. برای همین از دست آگهی های تبلیغاتی که صندوق پستم را پر می کنند همیشه شاکی ام. هر چه هم پیغام می زنم نیندازید باز کار خودشان را می کنند تا باران بیاید و همان پیغام را هم پاک کند. لباس هم همیشه گرانهایش را می خرم. ارزان خری در کت من نمی رود! 1500 کرون را هم فکر کنم خیلی کم گرفتید. حداقل نفری 2000 کرون می شود.
    پست خوبی بود..

    پاسخحذف
  4. سلام
    وبلاگ جالبی دارید.
    دستتون درد نکنه به خاطر اطلاعات جالبی که دادید.
    موفق باشید

    پاسخحذف
  5. دکتر جان(خرچنگ زاده)خوب شما ماشاالله پولداری از این کارها می کنی. ما دانشجوهای بیچاره فاقد استیپند باید دنبال یک مثقال برنج ارزون این ور و اون ور بدوییم. موفق باشی.

    پاسخحذف
  6. سلام
    خيلي خوشم اومد. ما رو به يك سفر بردي،
    توسن تاك

    پاسخحذف
  7. چقدر قشنگ با جزئیات توضیح دادین

    پاسخحذف
  8. سلام
    شما خیلی‌ دقیق نوشتید خوشم اومد.

    پاسخحذف
  9. سلام من تازه آمدم نروژ با شوهرم و پسرم می خواستم خواهش کنم کمی منو راهنمایی کنید تا بدونم از چه امکاناتی می تونم استفاده کنم

    پاسخحذف
  10. سلام
    اطلاعاتتون خیلی عالی و به روز بود .ممنونم
    اما یه سئوال ازتون دارم اگر من بخوام فقط برای زندگی نه برای تحصیل بیام نروژ ایا اقامت می دن یا یا باید اول دانشجویی بیام تا بعد یه کاریش بکنم؟ممنون می شم اگر راهنماییم کنید.


    نیکی

    پاسخحذف
  11. پردیس عزیز خوش آمدید. امکانات والا چی بگم. منظورتون را درست نفهمیدم. امکانات هم البته به نحوه ورود آدم بستگی دارد. دانشجویی آمدید و یا پناهندگی؟ در هر صورت می توانید به من ایمیل بزنید تا جزئیتر اطلاعات در اختیارتان قرار دهم.

    ناشناس عزیز راستش من دقیقا این قوانین را نمی دانم. می توانی به سایت www.udi.no مراجعه کنید. اطلاعات بخش انگلیسی این سایت کاملا است و به روز.

    پاسخحذف
  12. سلام.ممنون از اطلاعاتی که می فرستید.در مورد کار برای دانشجوها و همچنین گرفتن اقامت بجز دانشجویی چه راهی داره؟

    پاسخحذف
  13. سلام ممنون از اطلاعات دقیق و کامل شما
    با آرزوی موفقیت

    پاسخحذف
  14. خیلی ممنون از راهنماییتون.

    پاسخحذف
  15. سلام دوست من
    من برای مهاجرت و یا کار می خواهم با خانوده ام به نروژ بیایم.اینجا درامدم بد نیست. ولی از زندگی تو این مملکت .... خسته شدیم.
    منتظر پاسخ شما هستم

    پاسخحذف
  16. سلام من 19 سالمه میشه اقامت در نروژ رو بگیرم به عنوان کار یا هر چیز دیگه
    منتظر ایمیل هستم ممنون

    پاسخحذف
  17. با سلام
    من بهروزم 25 ساله دارای دیپلم فنی (صنایع چوب و دکوراسیون و جوشکاری و تاسیسات)و باچند سال سابقه کار
    می خواهم برای زندگی به نروژ بیایم الان وضعیت اقامت چطوریه؟ و وضعیت زندگی نروژ نسبت به کشورهای دیگر چطوری است؟ لطفا من را راهنمایی کنید چون ممکن است تاآخر این هفته به طرف نروژ حرکت کنم .من منتظرم لطفا به این ایمیل جواب من را بدهیدbehrooz.aho1@gmail.com

    پاسخحذف
  18. با سلام
    من در مورد ادامه تحصيل در مقطع فوق ليسانس در يكي از دانشگاه هاي نروژ چند تا سوال داشتم. لطفا به ايميل من جواب بديد.
    با تشكر
    sara.ardalan@gmail.com

    پاسخحذف
  19. سلام
    ممنون از این لینک جالب
    می خواستم من و شوهرم را راهنمایی کنید.شوهر من فوق لیسانس هوا و فضا داره واسه زندگی تصمی داره بیاد خارج آیا در کشور نروژ کارکردن در این زمینه خوبه حقوقش ؟چه طور البته 7 سال سابقه کار هم دارد.28سال سن داره

    پاسخحذف
  20. سلام شهرام جان ممنون از اطلاعاتت می خواستم بدونم دانشگاه های نروژبرای دوره های مستر، فوق لیسانس عمران هم دارن؟؟محمد

    پاسخحذف
  21. سلام پست خوبی بود. فقط فکر کنم Bunpris را هم باید اضافه کنبد.

    پاسخحذف
  22. ممنون از اطلاعات مفيد شما من فوق ليسانس پژوهش علوم اجتماعی هستم و می خواهم برای دوره دکتری به نروژ بيايم اگه ممکنه يک مقدار راجع به دانشگاه و کار با اين رشته در آنجا بگين و نيز می شه يک مقدار زبان نروژی يادم بديد. ممنونم shaida_rafiei@yahoo.com

    پاسخحذف
  23. خیلی ممنون تشکر

    پاسخحذف
  24. salam .omid varam hamishe salemo sahdo khob bashi.dastet dard nakoen.kheili etelate mofidi to webloget dadi.damet garm.agha man daneshjoe eltronic to iranam mikham kargardan besham mikham az iran biam biron.alan to entekhan keshvar mondam bad az tarafi fek konam ganoni natonam biam?mikham ye shomare bedi ya email "s120130140@yahoo.com" be man bezan man 2 ta done
    fagad soal daram
    man kasi nadaramn kharej behem etlat dorost bede hame ye chizi migan ghij shodam
    ba tashakor milad

    پاسخحذف
  25. salam
    man mahyar hastam matalebet vaghan toop bod. man amom to norway oslo hast eghamatesham gerefte manam mikhastam beram nazashtan, benazare shoma bara omadan behtarin rah chiye? mamnon misham age rahnamai koni.
    email:t.max31@yahoo.com

    پاسخحذف
  26. salam
    man lisans daram va mikham baraie fogh onja biam
    aia emtehane vorodi baraie daneshgah dare
    darsa chetoran
    sakhta
    asoonan ia kheili kheili sakhtan
    lotfan rahnamaiim kon
    iliad_homer2001@yahoo.com

    پاسخحذف
  27. سلام
    ممنون دوست عزیز از اطلاعاتی که دادید
    خدا رو شکر ایرانی ها همیشه هوای همو دارند
    من لیسانس مهندسی شیمی هستم تصمیم دارم فوق لیسانس بیام نروژ
    2 تا سوال دارم
    1 - تفاوت زندگی از نظر اجتماعی و برخورد ادم ها با خارجی ها در نروژ نسبت به ایرانی ها یا کلا خارجی ها چطوره ؟ مثلا اون حالت های خوبی که راجع به سوئد میگن داره؟
    2 - چقدر ایرانی نروژ داره؟
    ارتباطاتشون با هم چطوره؟
    یعنی جامعه خوبی دارند با هم؟
    ادم از تنهایی و غریبی خلاصه می تونه در بیاد؟
    آخه من خیلی آدم وابسته هستم یه کمی نگرانم!

    ممنون میشم یه لطفی کنید یه جوابی به سوالات من بدید

    ایمیل من : mohammadsoltani2007@gmail.com

    با تشکر و آرزوی موفقیت برای تمامی دوستان

    پاسخحذف
  28. ببخشید من قصد تحصیل در نروژ رو دارم.
    میشه منو راهنمایی کنید.
    با تشکر
    جمال
    xezelwer@gmail.com

    پاسخحذف
  29. salam merci az shoma neveshtehatoon kheili mofid bood man va dokhtaram ta 1mon dige miaiem norvejomidvaram baz ham az rahnamaiehaie shoma estefade konam

    پاسخحذف
  30. merci az inke be fekre ham vatanhat hasti

    پاسخحذف
  31. سلام دوست خوبو ممنون بابت اطلاعات و سایت خوبتون من کارشناس ارشد پرستاری دارم می خواستم راهنماییم کنین شرایط کارو پناهندگی برایی اون کشور چطوره؟ممنون میشم یهم email بدین
    amirghayoor@gmail.com

    پاسخحذف
  32. سلام من حامدم مي خوام سال ديگه براي تحصيل كارشناسي ارشد( نرم افزار) در دانشگاه ntnuاسم شهرشو يادم رفته بيام نروژ ولي پول زيادي ندرم خيلي خيلي رو كار كردن در نروژ حساب كردم .
    ميشه در شهري كه دانشگاه ntnu واقع شده كار خوبي كه از پس خرج ومخارج ماهيانه برامد در ماه اول پيدا كرد(هر كاري كه زياد بد نباشه)؟ لطفا اسم كار و مقدار تقريبي درامد رو بگيد
    خيلي ممنونم لطفا روي سايت نمايش ندهيد و جواب رو به hnazari93@yahoo.com ارسال نماييد.
    با تشكر فراوان

    پاسخحذف
  33. سلام دوست عزیز
    من می خوام برای کارشناسی ارشد روان شناسی اقدام کنم میشه برام میل کنید چقدر باید در اپتدا پول داشته باشم و چقدر باید در ماه برای یک زندگی معمولی هزینه کنم. در ضمن من دو سال سابقه کار دولتی در ازمایشگاه های مواد غذایی دارم. میتونم روی کار حساب کنم. و چقدر در ماه.
    واقعا ممنون میشم.

    پاسخحذف
  34. سلام شهرام جان
    من محمدم راستشو بخوای از وبلاگت خیلی خوشم اومد چون قصد دارم به نروژ محاجرت کنم
    راستش یه سوال در مورد پناهندگی تو نروژ دارم میخوام بدونم وضعیت پناهندگی تو نروژ چه جوریه؟
    اگه جوابمو به mohammad_captan_shz@yahoo.comبدی خیلی لطف بزرگی بهم کردی
    ممنون شهرام جان

    پاسخحذف
  35. آقا شهرام دمتان گرم.
    آقا شهرام متشكر.
    آقا شهرام دوستتان داريم.
    آقا شهر... بسه ديگه.
    اما ايول واقعآ از به درد بخورترين وبلاگ هاس.
    انشالا هرچي ميخواي خدا بهت بدهد حال كني.

    پاسخحذف
  36. salam dost aziz man mehdi hastam az torkye ke montazer javabe sefart noewy hastam baray ammdan be ib keshvar lotfan az shoma dost aziz mikham dar mored zaban kami komakam konid lotfan va rahnami konid az har tarighe ke emkan dare mamnon misham az shom iaraniy aziz mehdi torkye

    پاسخحذف
  37. hi man az tarighe panahandegi mikham biam age momkene be man etelaati dar morede panahandegane oonja bedid.

    پاسخحذف
  38. من به يه دليل سراغ اين سايت اومدم اونم حضور يكي از اقوام در اونجاس كه دانشجوه ومن ازش خوشم ميادخواستم از زندگيش بدونم

    پاسخحذف
  39. دکتر جان سلام آقا من بد جوری تو دو راهی گیرکردم لطفا کمکم کن خدا خیرت بده.
    برام یه بورس تو دانشگاه NTNU درست شده که بهم ماهی 3000 کرون می دهه. (پروژه دکتری)
    مشابه به این فرصت رو از دانشگاه ملبورن استرالیا هم دارم که فقط پولش کمتر لطفا راهنمایم کن کدوم رو انتخاب کنم که پشیمون نشم.
    ضمنا قصد زندگی و برگشتن به ایرانم ندارم.
    لطفا جواب رو برم میل کن آدرس زیر ک
    خوشحال می شم که باهاتنون بیشتر آشنا شم.
    فقط باید سریع تصمیم بگیرم زیاد وقت ندارم.
    m.bagheri.chem@gmail.com

    پاسخحذف
  40. salam khastam azat tashakor konam bekhater information fogholadeh khobet koly kayf karadam omidvaram movafagh bashi

    پاسخحذف
  41. آقا شهرام سلام
    امیدوارم حالتون خوب باشه
    همه کامنت هاتون درخواست اطلاعات بیشتر بودش
    خوب منم چون می گشتم دنبال یه نفر ایرانی که تو نروژ باشه این وبلاگو پیدا کردم
    می خواستم با هاتون آشنا بشم و اطلاعات بگیرم ممنون می شم بهم جواب بدین

    sharafi.sima@gmail.com

    پاسخحذف
  42. سلام
    وبلاگ مفید و جالبیه.دمت گرم بابت وقتی که گذاشتی.
    من رشتم هنر هستش. نقاشی.
    در مورد پذیرش دانشجویی تو همین رشته یه سرس اطلاعات میخام.
    اگه با مسنجر اد کنین ممنون میشم.
    beheshti_m32
    بازم ممنون بابت وبلاگ مفیدتون.
    موفق باشین.

    پاسخحذف
  43. سلام
    واقعا خيلي مفيد بود ، من يكي از دوستام خواست واسش يه سرچ بزنم رسيدم اينجا خيلي حال كردم ، اين دوست ما مي خواد بره نروژ ، آيا ميتونه از ايران تقاضاي اقامت كنه ، مثل استراليا ، يا حتما بايد پناهنده بشه. اگه راهنمايي كنيد خيلي ممنون ميشم.
    من خودم توي برنامه نيوزيلندم. اگه كسي ؟ داشت در خدمتم.
    babek205@gmail.com

    پاسخحذف
  44. سلام می خواستم بدونم با مدرک کارشناسی مهندسی عمران برای ارشد و دکترا چطور باید پذیرش بگیرم از نروژ آیا دانشگاه اوسلو مهندسی عمران ارشد داره لطفا کمک کنید

    پاسخحذف
  45. سلام امیدوارم خوب و خوش باشید، میخواستم اگه ممکنه یک کم اطلاعات راجع به چگونگی اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ در اختیارمون بذارید

    پاسخحذف
  46. سلام دوست عزیز
    من لیلی هستم از مشهد،امروز بعد کلی آوارگی و سردرگردونی تو گوگل به سایت شما برخوردم
    واقعا کامل و مفید بود،حسابی هیجانزده شدم
    من تمام تلاش خودمو دارم میکنم که تو یکی از دانشگاههای نروژ یا فنلاند پذیرش بگیرم و به کمک یک نفر که تجربه ی زندگی و ادامه تحصیل توی این 2 کشور رو داره احتیاج دارم
    تصمیم گرفتم کارامو بسپارم به یه موسسه که واسم پذیرش بگیره ولی قبل از اینکه این کارو بکنم میخواسم اگه امکانش هست یه مقدار منو راهنمایی کنید تا شاید خودم بتونم واسه پذیرشم اقدام کنم
    ضمنا رشتم زبان انگلیسی هست.
    ممنون میشم اگه کمکم کنید

    پاسخحذف
  47. سلام.ممنون از اطلاعات خوبی مه دادین.من برای دکتری محیط زیست و بعدش اقامت میخواستم اقدام کنم.
    لطف میکنید اگر راهنماییم کنید
    lantern265@yahoo.com

    پاسخحذف
  48. سلام نازنین
    ممنون از اطلاعاته عالیت
    من با معدل 13 دانشگاه ازاد رشته برق قدرت می تونم برا فوق تو هر دانشگاهی که از نروز بشه اقدام کنم
    امیدوارم جوابتون بله باشه؟؟
    با تشکر از زحمات شما
    alireza_salehi65@yahoo.com

    پاسخحذف
  49. مرسی اطلاعات جالبی بود با قلم زیبای شما

    پاسخحذف
  50. من قراره واسه ادامه زندگي برم اونجا،نياز به اطلاعات داشتم
    ممنونكتوسن تاك

    پاسخحذف
  51. سلام به همه من امين هستم از ايران داراي ديپلم كامپيوتر و محارت در آشپزي پيتزا ايتاليايي وداراي يك فرزند و همسري كه داراي ديپلم آرايشگري مي باشد ميخواهم به نروژ بيام لطفا در مورد نحوه انواع اقامت و پناهندگي و همچنين هزينه هاي زندگي چه كلي و چه جزءي مرا راهنمايي كنيد aminahwazi61@yahoo.com

    پاسخحذف
  52. سلام من 2 ساله که فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی شده ام. البته از اونجایی که زبانم خیلی قوی بود از قبل از ورود به دانشگاه یعنی حدود 6سال پیش زبان تدریس می کنم. می خواستم برم نروژ برای تحصیل در رشته English Teaching، البته یک سال هم سابقه کار بازرگانی خارجی دارم. به نظر شما با این شرایط می تونم در اونجا کار مناسبی پیدا کنم؟ ممنون می شم.

    پاسخحذف
  53. آقا دم شما گرم به قول قدیمیا نونتون گرم و آبتون سرد.خیلی استفاده کردیم
    اگه راجع به نروژیهاوسرگرمی های انجا هم یه کم صحبت کنید ممنون میشیم

    پاسخحذف
  54. لطف کنید راجع به شهر استاونگر و نحوه ًپیدا کردن کار تو انجا و شرایط کاری و زندگی در این شهر یه کم راهنمایی کنید خیلی ممنون از لطفتون

    پاسخحذف
  55. سلام
    فقط خواستم تشکر کنم از اینکه به نصیحت استاد عمل می کنیدو برای ما می نویسید.پاینده باشید

    پاسخحذف
  56. با سلام
    من تازه با شما آشنا شدم اگه ممکنه در باره اقامت دائم در نروژ برام اطلاعاتی بدید.
    از چه کانالی می تونم اقامت بگیرم.
    من و همسرم لیسانس کامپیوتر داریم و دارای 2 فرزند هستیم.
    دارای تجربه کاری مرتبط 8 ساله.
    ممنون.
    صمد smddt1386@yahoo.com

    پاسخحذف
  57. ُSalam.Vaghean az matalebe khoobi ke neveshtin tashakor mikonam.Man too IRAN daneshjooye adabyate English hastam,ghasd daram ke baraye edame tahsil be NORVEY beram!Mishe lotfan rahnamayim konin.
    mamnoon.Somayeh

    پاسخحذف
  58. خوببببببببببببببببببببببببببببببه

    پاسخحذف
  59. درود بر آقای شهرام گل . وب لاگ قشنگی داری و خیلی بدرد خورد. من دانشجو فوق لیسانس مهندسی سیستم های اقتصادی (مهندسی صنایع) امیر کبیرم می خواستم بدونم برای دکتری امکان است و هزینش چقدره در ضمن خانمم لیسانس نرم افزار اونهم می خواد فوق لیسانس اونجا بخونه ممنون میشم راهنمایی کنی.
    Taghiepour@yahoo.com

    پاسخحذف
  60. سلام
    مطالبتون با حال بودن وجالب
    از شما تقاضای کمک دارم البته اگه براتون مقدوره؟
    شرایط اخذ ویزای نروز چطوریه؟ چطور میشه اقامت گرفت؟
    لطفا راهنماییم کنید مچکرم

    پاسخحذف
  61. اطلاعات جالبی بود...
    دستتون درد نکنه واقعاخیلی بهم کمک کرد.
    فقط اگه میشه بگین که چجوری میتونم در این کشور زیبا اقامت کنم...
    شما چطور در نروژ اقامت کردید ؟
    اگه به این آدرس برام ایمیل بدین ممنون میشم
    javadram75@yahoo.com
    Tusen takk

    پاسخحذف
  62. با سلام به شما و تشکر از وبلاگ عالیتان
    من دانشجوی لیسانس مهندسی عمران هستم می خواستم ببینم هزینه تحصیل و زندگی در نروژ و شهر تروندهایم حدودا چقدر است؟
    آیا با کار پاره وقت می توان این هزینه ها را تامین کرد؟
    و اینکه آیا کاری مرتبط با رشته در حین تحصیل در مقطع ارشد می توان پیدا کرد؟
    arashkamaly69@gmail.com
    با تشکر بسیار از شما

    پاسخحذف
  63. سلام.برای ابتدای ورود اطلاعات مفیدی بود پسرم در دانشگاه اگدر در مقطع دکترا تحصیل میکنه چون ممکنه تابستون بیاییم اونجا از مطالب خوبت استفاده کردم مرسی موفق باشی .شهین

    پاسخحذف
  64. سلام شهرام جان
    مرسي بابت اطلاعاتي كه دادي .
    من براي كارشناسي ارشد ميخواهم اقدام كنم.
    چه شرايطي بايد داشته باشم؟
    راستي براي امدن به نروژ بايد انجا حساب بانكي باز كرد براي تمكن مالي يا نيازي نداره؟
    ممنون ميشم كه برام توضيح بدي.
    اين ادرس ميلم هست:ata_m7d@yahoo.com
    مرسي شهرام جان:-*

    پاسخحذف
  65. سلام
    خیلی ممنونم بخاطر اطلاعات مفیدی که در اختیار همه گذاشتید. من یه دانشجو هسثم دارم طی چند روز آینده میام نروژ (اسلو). اما تا حالا خونه نتونستم بگیرم. به نظرتون چکار کنم و چطور میتونم این کار را بکنم؟
    سیناهستم:
    hp.bio89@gmail.com

    پاسخحذف
  66. سلام.من مثل بقیه نمیخوام بروم نروژدرس بخوانم میخوام ازدواج کنم. اونم با یک مرد نروژی .البته من شعر عاشفانه میخوانم واسش میگه شعر دوست داری؟خیلی سرد است حتی تشکر نمیکنه اما منو عاشقانه دوست داره. ما با هم تعطیلاتی خوبی داشتم . در نروژ شعر و شاعری نیست؟

    پاسخحذف
  67. سلام
    من لیسانس حسابداری ایران گرفتم،فوق را هند گرفتم.برای دکتری می خوام بیام نروژ البته در نظر دارم بورس بگیرم.شنیدم در نروز به همه دانشجویان دکتری بورس میدن...!
    ممنکه شرایط تحصیل برای دکترا را بفرمایید
    راستی من که فوق لیسنس را در کشور انگلیسی زبان خوندم، مدرک تافل یا آل ال تی اس باز هم ضروریه؟
    اگه لطف کنیدجواب را به ایمیلم بدید ممنون میشم
    UOra9080@yahoo.com
    باز تشکر

    پاسخحذف