۱۳۸۸ مهر ۱۲, یکشنبه

یک توضیح

پس از ارسال پست پایان یک رویا بیش از هر چیز توقع دریافت دلداری از همزبانان عزیزم را داشتم که به زبان نروژی به قدر کافی همدردی شده است با من در این مدت. این را به مزاح نمی گویم. از اساتید دانشگاه گرفته تا خود پلیس شهر نارویک که فقط باید نامه را به من ابلاغ می کرد، همکارانم در محل کاری که تازه یافته بودمش و دوستان نروژی فراوانی که در شهر دارم. خیلی از آنها از من به خاطر رفتار دور از عقل دولتمردانشان عذرخواهی هم کرده اند. یاداشتهای فراوانی به زبان فارسی برای من ارسال شد که متاسفانه از برخی از آنها بوی تعفن کینه و نفرت استشمام می شد.

برای همه این سوال پیش آمده بود که من کی هستم. جواب خیلی ساده است. کافی بود زحمت می کشیدند و در گوگل نام من را جستجو میکردند. من یک محققم. خیلی ساده. نه مزدور کسی هستم و نه از عوامل کسی. نه بورس تحصیلی دارم و نه از جایی حقوق می گیرم. من یک مهندس ساده هوافضا هستم که سالها در کشورم جان کندم تا زنده بمانم که زندگی کردن با حقوق مهندسی فقط یک لطیفه است. مثل خیلیهای دیگری که راه دزدیدن را بلد نیستند وقتی برای ادامه تحصیلات راهی خارج از مرزهای ایران شدم این کار را با فروختن لوازم منزل و ماشین رنوی درب و داغانم و قرض گرفتن از اقوام انجام دادم. در نروژ برای گذران زندگی در یک خانه سالمندان مخصوص افراد ناتوان ذهنی کار می کردم و یک لقمه نان سر سفره خانواده ام می بردم. من یک عاشق فضا بودم و هستم.

دوستی ماجرای من را دروغی پنداشته بود چون در بررسیهای ایشان نامی از من در لیست مقالات علمی نیافته بود. دوست خوبم دلیلش بر می گردد به اینکه من تازه داشتم دوره فوق لیسانسم را می گذراندم. دوست دیگری من را به همکاری با دولت ایران متهم کرده بود. اولا که منظور ایشان را از اتهام!! در این مورد خاص نیافتم چه اگر زندگی کردن و کار کردن در ایران اتهام باشد، هفتاد میلیون متهم حی و حاضر در ایران داریم.

قلبم درد گرفته است. حوصله ندارم اما لطفاً قبل از اینکه قلم بچرخانید و دهان باز کنید کمی تحقیق کنید. مسئولیت دارد حرف زدن و نوشتن. بی خود نیست که در همه اندیشه ها حرف و کلمه بار معنایی خاصی دارد.

در این نوشته نمی خواستم که خودم را منزه کنم. اما حالا که دوباره آن را میخوانم کمی خودخواهانه به نظرم رسید. به هر حال عذر تقصیر. حال خوبی ندارم. زندگیم را خرج کرده ام و در حالی راهی بازگشت به ایرانم که دیناری در کیسه نیست. نمی دانم چه باید بکنم. خدا رحم کند.

۲۶ نظر:

  1. برای اینکه شخصی مثل هاتف خرچنگ برای شما لینک می ده و باهات همدردی می کنه،این یعنی یا شما از همون قماش هستی و یا نیستی اگر نیستی دوستی کردنت با خرچنگ چیه؟ اگر هم هستی که یک کلمه از حرفهات قابل قبول نیست و بسیار هم خوشحال شدیم که دارند دیپورتت می کنند.

    پاسخحذف
  2. سارا :

    مهم اینه که وقتی در خاطراتتون سرچ می کنید چیزی اذیتتون نکنه ! متاسفم که اینو می گم ولی گاهی واقعا از ایرانی بودن خودم متاسفم می شوم ودوست دارم یه جایی برم که حتی یه واژه فارسی نشنوم ... این طبیعتمون شده که انگ و تهمت بزنیم در حالی که کسی رو اصلا نمیشناسیم ... موفق باشید شاید قراره سرنوشت بهتری داشته باشین!

    پاسخحذف
  3. همون که گفتم تا وقتی رفیق خرچنگی کسی که ناراحت نمیشه هیچی خوشحال هم می شویم.

    پاسخحذف
  4. دوست عزیز،


    این رو بدون که ایرانیها هیچ وقت از به مشکل خوردن هموطن‌هاشون خوشحال نمیشن. اگر خیلی‌‌ها از جمله من به شما شک داریم بخاطر موجود معلوم الا حالی‌ به نم خرچنگ هست که با شما همدردی میکنه. کافیه تو وبلاگت مشخص کنی‌ که این خرچنگ رو نمیشناسی بد ببین که ملت همه ازت معذرت خواهی‌ خواهند کرد.

    پاسخحذف
  5. اونایی که با امثال تو همدردی می کنن ماهیت شماها رو هنوز نشناختن..در ضمن..خر خودتی..چرا دولت نروژ تو این همه ایرانی دست گذاشته روی تو که سابقه ی مشعشعی داری ؟ نکنه ارث پدرش رو از تو می خواد جناب رنو فروش؟ زیاد نگران دینار تو کسیه نباش..اونایی که دلار فرستادن واست بقیشم می رسونن ( راستی انگار با بر و بچ گرداب و فاضلاب رفیق گرمابه و گلستانی ؟ شایدم با از اونا بهترونش)

    پاسخحذف
  6. دوست عزیز واقعا متاسفم از این اتفاق...

    اما باید بهتون بگم که معرف اون پست شما در بالاترین یکی‌ از عمله گان معروف و شناخته شده استبداد و یک متقلب و آدم فروش بنام هست که اکثریت از او متنفرند و به دروغگویی و پروپاگاندا سازی اشتهار داره. آتش تنفر از او شاید دامن اون پست شما رو گرفت. خودتون رو ازش دور کنید...

    پاسخحذف
  7. سلام دوست عزیز ...

    چرا رو گزینه مهاجرت کار نمیکنید ؟؟؟

    استرالیا و هزار جای دیگه هست. برای ورود به فضا اول باید تابعیت غیر ایرانی بگیرید . به هر حال ما در بازه ای از تاریخ قرار داریم که اسم ایران با اهداف سلاح های کشتار جمعی گره خورده و این به دلیل رژیم مذهبی ایرانه نه مردم ایران.

    امید وارم موفق باشید ...

    پاسخحذف
  8. سلام مهندس
    واقعاً متأسفم از اتفاقی که برات افتاده
    من الان در کانادا هستم و فوق لیسانس هوافضا از شریف داشتم و الان در مکگیل مکانیک دکترا می خوانم
    من هم عاشق فضا هستم البته روی تأثیر محیط فضا بر مواد کار می کنم. البته می شد گفت کار میکردم
    بالاخره در اینجا کار کردن در این زمنیه ها سخته دیگه

    برای همین منم امدم مکانیک

    امیدوارم در اینده موفق باشید
    سلامت و سرافراز
    به قول خودت به اینها که نمیگن مشکل :)

    پاسخحذف
  9. دوست عزیز، من هم یکی از کسانی هستم که نامه شما را(در بالاترین) مورد تردید قرار داده بودم.
    متاسفم از اتفاقی که برای شما افتاده ولی باز هم تاکید می کنم که ربطی به ایرانی بودن شما ندارد.
    موضوعی که شما نواشته اید بسیار خلاصه است، اما کوتاه: اگر بجرم صرف ایرانی بودن شما این اتفاق افتاده، قابل شکایت می باشد(اگر خواستید من هم می توانم کمک اندکی باشم). اگر سوابق امنیتی است که بحث فرق دارد.
    در آخر اینکه در مورد همدردی دوستان نروژی تان و اختلاف آن با رفتار هموطنان تان، ضمن پذیرش این موضوع این نکته را هم اضافه کنم که شهروندان معمولی نروژی اصلا نگاه امنیتی را نمی شناسند و چرایی انفاق را نمی دانند که قضاوت درستی در مورد آن داشته باشند ولی هموطنان شما چون بیشتر با آن آشنا هستند احاطه بیشتری به چرایی عمل دارند.
    در آخر دوباره تاکید می کنم که از اتفاق افتاده متاسفم و می دانم که برایتان سخت است.
    می دانم نیک می دانید نقد یک اتفاق به معنی موافقت و یا رضایت از آن نمی باشد. موفق باشید

    پاسخحذف
  10. دوست عزیز و همکار سابق " الخیر فی ما وقع "
    به خدا توکل کن همه چی درست خواهد شد حتی بهتر از قبل ، مطمئن باش.

    پاسخحذف
  11. شهرام جان
    من امشب این خبر رو از آرش شنیدم و ماتم برد
    اصلا باورم نمی شد
    تو که با اون همه امید و آرزو رفتی دنبال علاقه ات
    نمی دونم
    واقعا حیرونم که چی بگم و چه جوری باهات همدردی کنم
    غیر از آخرین مطلب چند تای دیگه رو هم خوندم
    و متأسفم که چرا تا به حال این جا نیومده بودم
    به این آقا/خانم ناشناس هم بگم که در دهنت رو ببند
    وقتی نمی دونی داری راجع به کی یا چی حرف می زنی و
    بیشتر از این روی این زخم نمک نپاش
    آخه بابام جان تو رو چه به این حرفا؟ جنابعالی قد این حرفا نیستی
    اگر بودی با اسم حقیر ناشناس اینجا پیغام نمی ذاشتی!!!
    شهرام جان
    گوش به اراجیف بافان نده
    همیشه می دونستی چی می خوای و دنبال چی هستی
    هرجای دنیا که باشی راهت رو پیدا می کنی
    نگران دینار و کیسه هم نباش که خدا آدم رو لنگ نمیذاره
    ایران نیستم ولی هنوز هستن کسانی که آزادگی تو رو یادشون باشه و به نیکی ازت یاد کنن
    امیدوارم بدونی که دوستایی داری که با آغوش باز بهت خوش آمد می گن و دورت رو می گیرن تا احساس تنهایی نکنی؛ بهت قول می دم
    ایمیلت رو نداشتم وگرنه برات ایمیل می زدم
    ولی نه خوب شد نوشته های بقیه رو هم خوندم
    نگران نباش
    دنیا برای آدم هایی مثل تو جای بزرگیه
    دقیقا هم اندازه ی خدای تو

    پاسخحذف
  12. سلام شهرام عزیز
    به امید دیدار درایران و بزودی
    با توانایی هایی که داری نگران گذران زندگی نباید باشی،برای ادامه تحصیل هم حتما راههای دیگهای وجود داره فقط کمی آرامش لازم داری.حتما به خواسته هات دست پیدا می کنی.
    ضمناقضاوت های عجولانه هموطنان را به دوران شلوغی که داشتند ببخش.

    پاسخحذف
  13. matlab ghabli shoma ra khandam v kheili narahat shodam,az inke magar dar norway demokrat ham magar momken ast? amma hala ba khondane matlabe dovvom moteassef shodam omidvaram ke in ettefagh nayofte .vali mishe ye kam bishtar tozih bedin,akhe serfe irani boodan be nazaram namardie mahze.

    پاسخحذف
  14. Salam Aghayeh Yazdanpanah
    az inkeh pinglish minvisam mazerat dastresi beh system farsi inja nadaram,
    haghighatan az mozoei keh tooyeh webloget khoondam shokeh shodam. chand vaghtiyeh beh jahat conferenceha va barkhi karhayeh marboot beh karo projam mosaferat boodam. alan ham Germany nistam, daram barat az Portugal minvisam.
    agar in doostan va khandegan nashenas shomaro nemishnasand, ma keh khoob mishnasimet. tey modaty keh shomaro mishnakhtam, nazdik beh 3-4 sal doostio hamkari dar daneshgah va pajooheshgah beh joz khoobio, ensaniato, azad maneshi, chizi az shoma nadidam. shoma yeki az bachehayeh ahl elmo danesh va niki boodio hasty too zehnam keh omidvaram ba beh sarnjam residan arezoohayeh ziba va khoob elmi sanatit ham khodet va ham hamvatanamoon azash bahreh bebarand.
    besyar besyar az etefaghi keh oftadeh motasefam, omidvaram doostan nashenas ham kami tamol konando bavar konand keh dar in atash tanesh dakhelio khareji besyari az hamvatanan khoob ma bijahat gereftar mishan.
    man omidvaram rahi barayeh moshkelet peida besheh, nemidoonam alan bargashty Iran ya na, man shakhsan fekr mikonam gahy in raftarha az barkhi dolathayeh khareji jesthayeh siasi hastesh keh mikhan asabaniateshoon ro az raftar dolat sar melat khali konand. inja majal naghd raftarhayeh dolat nist, agar kasi az doostan mayel hast bdooneh keh nazar man beh onvan yeki az doostdaran shoma darbareh in dolat chiyeh mitooneh beh weblogam keh 4 saleh tooshminvisam va hamintor weblog jameh irani morajeh koneh. yad etefaghi keh chand sal pish barayeh besyari az bachehayeh daneshgah sharif pish oomad oftadam. inkeh nazdik beh chand dah nafar az oonaro az foroodgahayeh USA bargasht zadan ba inkeh visa dashtan va barayeh yeh gerhamaeiyeh elmi miraftan. oon mogheh in mozo kheili naghd shod, va besyari az behtarin va nokhbehtarin daneshjooha bargash dadeh shodan, tanha dalilesham in bood keh dolat hazer nashodeh bood too masael hastei kootah biad, va dolat amrica mikhast yeh shoki injoori beh melat vared koneh.
    kheili az etefaghi keh barat pish oomadeh motasef va narahat shodam chon hamisheh eshghet beh aoloom havafaza va pishraft ro beh yad daram.
    arezoo mikonam hameh ba ham mehrbantar bashim

    پاسخحذف
  15. علی خورشیدی بنام۱۶ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۲۶

    سلام
    از خواندن مطالب اخیر بسیار ناراحت و متاسف شدم و از قضاوت های بدون تحقیق بعضی از دوستان ناراحت ترم کرد .

    برایتان آرزوی سلامتی و در کنار خانواده بودن را دارم (بدون شک این دو آرزو از بزرگترین ها هستند.)
    آقای یزدانپناه وقایع چند روز گذشته شاید قرارست دروازه ی جدیدی از زندگی را به شما باز کند پس فقط و فقط و فقط به خدا توکل کنید و ببینید چه خواهد شد .

    من هرچند که با سن کمم (15) در حدی نیستم که کمکی از دستم برآید اما به یک چیز اعتقاد و ایمان قلبی دارم .
    دعا ...

    هرچه صلاح خداوند باشد آن خواهد شد و هر اتفاقی یک حکمتی دارد.


    ** آقای یزدانپناه بار ها به شما ایمیل زده ام اما جوابی دریافت نکرده ام خیلی ممنون می شوم آدرس ایمیل جدید خود را برایم بفرستید.

    پاسخحذف
  16. سلام .
    راستش نمیدونم چه اتفاقی افتاده و به چه دلیل باید برید..اما هرچی هست بر خلاف میلتون هست و ازین بابت خیلی ناراحت شدم واقعا حیف انسان فهمیده ای مثل شما ..راستش دلم نمیخواست نوشته هاتون رو در نروژ از دست بدم.
    اما براتون آرزوی سلامتی و دل شاد دارم.همیشه و در همه جا
    سلام به همسر مهربان هم برسانید.

    پاسخحذف
  17. salam Shahram aziz
    avalin bar bod ke omadam va matalebe roye weblag ro khondam.az etefaghi ke pish omade bood hesabi halam gerefte bood ,nazarhaye bazi az hamvatanha ro ke khondam bishtar shod. Be onvane ye dost va ham kelasi ke inja ba shoma ashena shodam va in yek sali ke to Narvik ba ham gozarondim kheyli harfa hast ke bayad dar javabe in hamvatanhaye bi ensaf begam. vali sohbato kotah mikonam va faghat migam ke Shahram yazdanpanah ye iranie ba sharaf va asheghe IRAN bode va hast. be dosti ba shoma eftekhar mikonam

    پاسخحذف
  18. سلام شهرام عزيز
    از مسأله‌اي كه اخيراً براي شما به وجود اومده خيلي ناراحت شدم. بي اغراق مي‌گم كه چند روز ذهنم رو به خودش مشغول كرده بود. من چند تا نكته به ذهنم مي‌رسه كه شايد گفتنش بي‌فايده نباشه.

    اول: شهرام عزيز، بدون تعارف مي‌گم كه شما از بين مديران دولتي كه من باهاشون كار كردم، بهترين بودي و من هميشه (واقعا هميشه) ذكر خير شما رو پيش دوستان و اطرافيانم دارم. به همين خاطر هم مطمئنم كه شما هر جايي كه از اين به بعد بري موفق خواهي بود؛ بدون ترديد. چه برگردي ايران، چه به يه كشور ديگه بري.

    دوم: من با چند تا از دوستان مشورت كردم. يكي از دوستان كه سوئيس درس مي‌خونه گفت يكي از دوستانش دقيقا دچار همين مسأله شده بود و دانشگاه مي‌خواست اون رو اخراج كنه. اون آقا هم به اتحاديه اروپا شكايت كرد و بعد از مدتي پيگيري، اتحاديه اروپا حكمي به نفع ايشون صادر كرد. نمي‌دونم شما چقدر به اين راه حل اميدواري و يا اون رو عملي مي‌دوني، ولي اگه بخواين مي‌تونم شما رو با اون دوستي كه سوئيس درس ميخونه مرتبط كنم بلكه بشه اطلاعات بيشتري ازشون گرفت.

    سوم: شهرام عزيز، الآن سايت آويا رو من و چند نفر ديگه مي‌گردونيم. خوشبختانه تعداد مخاطب‌هامون هم كم نيست. اگه بخاي ميشه يه مطلب خبري در رابطه با مسأله‌ي شما (بدون ذكر نام) تهيه كنيم و اون رو تو آويا و بقيه‌ي خبرگزاري‌ها منتشر كنيم. شايد بالاخره يه آدم باغيرتي تو دستگاه ديپلماسي ايران پيدا بشه كه بتونه كمك كنه.

    چهارم: اميدوارم مسأله‌ي شما حل بشه و شما بتوني به تحصيل و كارت ادامه بدي. اما اگر يه روزي برگشتين ايران، مطمئن باش من و ساير دوستان، هر كاري كه از دستمون بربياد انجام مي‌ديم و باعث افتخار بسيار زيادي براي ما خواهد بود كه بتونيم خدمت شما باشيم و از تجربياتت استفاده كنيم.

    در آخر هم اين بيت حافظ تقديم شما:
    هر كه در اين بزم مقرب‌تر است / جام بلا بيشترش مي‌دهند

    پاسخحذف
  19. آقای یزدان پناه
    من بابک مشمولی هستم. چند ساعت پیش موضوع رو از اقای علیرضا وفا شنیدم و اومدم اینجا.
    متاسفم و میدونم زمین خوردن چند باره یعنی چی.
    و میدونم جزو معدود مدیرانی بودید که خارج از حیطه کاری به علاقه مندان دانش کمک میکردید. ( من هنوز خبرنامه رنگیمون یادمه که فقط با لطف شما انجام شد)آقای وفا یاد آوری کردن که هنوز هدیه‌های شما برای بچه های سرطانی محک استفاده میشه.
    فرق بین تحسیلکرده فهمیده و تحسیلکرده نفهم رو هم بار ها حس کردم و میدونم شما کدوم یکی هستید.
    من به هر نحو که ممکن باشه در کنار شما هستم.کوچک هستم . اما به اندازه تمام کوچکیم در کنار شما.

    درباره توهین ها هم متاسفانه یکی از افراد بدنام در بالاترین با ای دی mr crap ، مطلب شما رو لینک کرد و باقیش با نگاهی به فرهنگ خودمون قابل توضیحه: عجله در تصمیم و قضاوت بدون تحقیق درست. چیزی که بخشی از هویت فرهنگی ماست.
    موفق باشید در آغاز جدیدتون.

    پاسخحذف
  20. شهرام یکی از بهترین دستهای منه
    عاشقه علم و دونستن
    لطفا کسی به علمش شک نکنه
    اون کسی كه خیلی از ایرانیها به کارهای اون افتخار میکنن ولی نمیدونن كه کار کیه
    اگه تو دنیا یک نفر و فقط یک نفر بتونه از سرمای زیر صفر درجه جونه سالم بدر ببره و زندگی رو از صفر شروع کنه فقط شهرامه
    مطمئن هستم كه چیزهای بهتری منتظرشه

    دوسته همیشگیت
    ک

    پاسخحذف
  21. یه روزی یه جایی یه کسی یه چیزی یه کاری....صبر داشته باش همون خدا بهت رحم می کنه میبینی اینو

    پاسخحذف
  22. سلام

    من حدود 25 ساله که ساکن نروژ هستم و مدرک مهندسی و فوقش را در نروز گرفتم و آنروزها از این خبرها نبود. من امروز (28 فوریه) دو تا خبر در سایت تلویزیون رسمی نروژ ( NRK ) راجع به شما دیدم و جریان شما یک سر و صدایی در نروژ ایجاد کرده. این سایت شما را هم از روی گوگل پیدا کردم.

    من وکیل نیستم, ولی تا جاییکه از قانون نروژ میدانم, این کاری که با شما کردند در تناقض کامل با قانون اساسی نروژ و قوانین حقوق بشر بین المللی است. تا آنجاییکه من میدانم هیچکسی (حتی پلیس امنیتی نروژ هم) نمیتواند کسی را بدون حکم دادگاه محکوم و یا از دانشگاه اخراج کند. البته من خودم در زمان انقلاب فرهنگی با حکم چند تا دانشجو از دانشگاه تهران اخراج شدم, ولی اینجا که ایران نیست و اینها ادعا میکنند که همه کارها باید بر اساس قاونون باشد.


    من پیشنهاد میکنم که شما با یک وکیل خوب نروژی تماس بگیرید ( از قبیل Harald Stabell با ایمل : harald.stabell@advokatstabell.no یا تلفن : 22404140 , یا وکیل خوب دیگری شبیه او که سابقه کارهای اینچنانی داشته باشد) و با او مشورتی بکنید که آیا بنظر او امکان پیگری و پیرزی در داگاه هست. احتملا هزینه ای برای شما نخواهد داشت ولی اگر یک ایمیل بفرستید وکیل بهتر میداند. به هر حال من پیشنهاد میکنم که این کار را در دادگاه نروژ و در صورت عدم موفقیت در داگهاه بین الملی هاگ دنبال کنید.

    بنظر من این کار که با شما کردند بمانند همان کاری است که رژیم آپارتایت در آفرقای جنوبی با سیاهپوستان میکرد. محروم کردن یک عده از مردم بدلیل تعلقات نژادی, ملی یا تفکر سیاسی, بر اساس تعریف بمعنی آپارتایت است, که البته در نروژ هم غیر قانونی است.

    سید محمد

    پاسخحذف
  23. سلام
    من ایمیل شما رو ندارم .
    من تصمیم دارم بیام اسلو و هم درس بخونم و هم کار کنم .
    کاردانی مکانیک از ایران تمام کردم . و دیگه نمی خوام حتی برای یک لحظه ایران بمونم .
    سه تا گواهی اختراع دارم و یک کتاب نوشتم .
    لطفا به من ایمیل بدین و راهنماییم کنین .
    شما با راهنماییتون می تونین سر نوشت من رو عوض کنین .
    ebrahimi1998@yahoo.com
    از صمیم قلب برای شما آرزوی بهتری ها را دارم .
    منتظرتونم . . .

    پاسخحذف
  24. دوست عزیز منتظر مطالب جدیدتان هستیم . لطفا در مورد نروژ بیشتر بنویسید .

    پاسخحذف
  25. سلام.
    "اين اموال براى فقيران مهاجرانى است که از خانه و کاشانه و اموال خود بيرون رانده شدند در حالى که فضل الهى و رضاى او را مى‏طلبند و خدا و رسولش را يارى مى‏کنند و آنها راستگويانند." سوره حشر-آيه8
    براي اين موضوع متاسف شدم.البته به نظر بنده شرعا دولت بايد خسارت هاي شما رو جبران كند.
    +خدواند شما رو با مهاجرين صدر اسلام محشور نمايد.
    در پناه خداوند باشيد.يا حق

    پاسخحذف
  26. سلام

    غم بزرگتون را درک میکنیم و براتون آرزوی روزهای بهتر را داریم.

    فقط به خدا توکل کنید.

    پاسخحذف